Total Pageviews

Saturday, August 04, 2012

ICIP-CHT unveils identity to international human rights fora



[The CHT Voice has received the press release awhile ago and is pleased to post it below.


Press Release
28 July 2012

The first convention of the International Council for the Indigenous Peoples of CHT (ICIP-CHT) was held in Chiang Mai, Thailand, from 21-22 July 2012 with the participation of Jummas from a number of continents including Asia, Australia, Europe and North America.  National and international observers from different countries were also present.

“The ICIP-CHT – a global organization of indigenous peoples of the CHT – endeavors to protect and promote Jummas’ civil, political, economic, social and cultural rights through the unified, coordinated action of Jumma institutions, organizations and networks, in alliance with progressive local, national, regional and international institutions, organizations and networks from within Bangladesh and elsewhere in the world.” This mission statement and the constitution of the organization were adopted, and an 11 member Executive Board, headed by Dr. A K Dewan, was elected.


Kabita Chakma
Member, Publications and Media
International Council for the Indigenous Peoples of CHT (ICIP-CHT)



প্রেসবিজ্ঞপ্তি
২৮ জুলাই ২০১২

গত ২১-২২ জুলাই থাইল্যান্ডের চিয়াংমাই শহরে ইন্টারন্যাশনাল কাউন্সিল ফর দ্যা ইন্ডিজেনাস পিপলস অব সিএইচটি (আইসিআইপি-সিএইচটি)-এর প্রথম আন্তর্জাতিক সম্মেলন অনুষ্ঠিত হয়। উক্ত সম্মেলনে এশিয়া, অস্ট্রেলিয়া, ইউরোপ ও উত্তর আমেরিকাসহ বিভিন্ন উপমহাদেশে বসবাসরত অনেক জুম্মপ্রতিনিধি অংশগ্রহণ করেন।এছাড়া বিভিন্ন দেশ থেকে দেশীয় ও আন্তর্জাতিক পর্যবেক্ষক সম্মেলনে উপস্থিত ছিলেন।

“পার্বত্য চট্টগ্রামের আদিবাসীদের জন্যে বৈশ্বিক সংস্থা হিসেবে আইসিআইপি-সিএইচটি’র মূল লক্ষ্য হলো জুম্ম-প্রতিষ্ঠান, সংগঠন ও নেটওয়ার্কসমূহের মধ্যে একতাবদ্ধ ও সমন্বিতভাবে কার্যপদক্ষেপ গ্রহণের মাধ্যমে জুম্মজনগণের নাগরিক, রাজনৈতিক, অর্থনৈতিক, ও সাংস্কৃতিক অধিকার রক্ষা করা এবং এই লক্ষ্য অর্জনে বাংলাদেশের অভ্যন্তরে ও বিশ্বের বিভিন্ন প্রান্তের প্রগতিশীল স্থানীয়, জাতীয়, আঞ্চলিক ও আন্তর্জাতিক প্রতিষ্ঠান, সংগঠন ও নেটওয়ার্কসমূহের সাথে মৈত্রী গড়ে তোলা” – এই ঘোষণার মধ্য দিয়ে সংস্থার সংবিধান গ্রহণসহ ড. এ কে দেওয়ানের নেতৃত্বে ১১সদস্য বিশিষ্ট একটি কার্যকরী পরিষদ গঠন করা হয়।

 কবিতা চাকমা
সদস্য, প্রকাশনা ও মিডিয়া
ইন্টারন্যাশনাল কাউন্সিল ফর দ্যা ইন্ডিজেনাস পিপলস অব সিএইচটি (আইসিআইপি-সিএইচটি)





No comments:

Post a Comment